ARTYKUŁY z tagiem: Społeczne

2012-05-15
Tagi:
Społeczne
Lokalizacja:
Świat
Dialog - wyzwanie dla relacji

W Zachodniej Afryce ludzie byli zasadniczo wolni od religijnych konfliktów, z wyjątkiem Nigerii. Dlaczego Nigeria jest wyjątkiem? Od lat osiemdziesiątych XX wieku można naliczyć więcej niż 20 głównych konfliktów. Rozpoczynają się one w wyniku społecznych, etnicznych lub politycznych nieporozumień i w krótkim czasie nabierają religijnego wydźwięku. Należy zauważyć, iż większość tak zwanych religijnych konfliktów rozpoczyna się od sporów terytorialnych, żądań uznania osadnictwa lub politycznych przyczyn. Oczywiście, bieda, bezrobocie, bezduszne rządy, które prowadzą do częstej korupcji i społecznej niesprawiedliwości mają bardzo duże znaczenie. Niestety, te napięcia często są określane jako konflikty między chrześcijanami a muzułmanami.

 

W Zachodniej Afryce ludzie byli zasadniczo wolni od religijnych konfliktów, z wyjątkiem Nigerii. Dlaczego Nigeria jest wyjątkiem? Od lat osiemdziesiątych XX wieku można naliczyć więcej niż 20 głównych konfliktów. Rozpoczynają się one w wyniku społecznych, etnicznych lub politycznych nieporozumień i w krótkim czasie nabierają religijnego wydźwięku. Należy zauważyć, iż większość tak zwanych religijnych konfliktów rozpoczyna się od sporów terytorialnych, żądań uznania osadnictwa lub politycznych przyczyn. Oczywiście, bieda, bezrobocie, bezduszne rządy, które prowadzą do częstej korupcji i społecznej niesprawiedliwości mają bardzo duże znaczenie. Niestety, te napięcia często są określane jako konflikty między chrześcijanami a muzułmanami.

Nigeryjska Rada Między Religijna (NIREC) powstała, by uporać się z powtarzającymi się niebezpiecznymi konfliktami, które często przypisywane są religii. Rada składa się z Sułtana z Sokoto, który jest przywódcą Muzułmanów w Nigerii, Przewodniczącego Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Nigerii oraz cenionych chrześcijańskich i muzułmańskich osób duchownych oraz świeckich. Często się spotykają w różnych częściach kraju. Zmieniają miejsca spotkań, zwracając szczególną uwagę na miejsca, gdzie pojawia się konflikt. Organizacja posiada potencjał zapoczątkowania nowego rodzaju relacji między muzułmanami a chrześcijanami. Utworzenie Nigeryjskiego Między Religijnego Stowarzyszenia Do Walki z Malarią jest ważnym krokiem, dla obu religii, ku poprawie warunków życia Nigeryjczyków. NIREC może pomóc chrześcijanom i muzułmanom wykorzystywać religię dla pokojowych celów i naprawić złą społeczną sytuację, spowodowaną korupcją, złymi rządami, analfabetyzmem, biedą i przesądami.
Zwiększają się wysiłki chrześcijańsko-muzułmańskich organizacji pozarządowych w budowaniu pokoju i rozwiązywaniu konfliktów. Kongres Katolickich Biskupów Nigerii, który posiada komitet do spraw relacji chrześcijańsko-muzułmańskich, wykorzystuje narzędzia sprawiedliwości, pokoju i strategii rozwoju, by przyczynić się do lepszej współpracy z muzułmanami. Ostatnio, konferencja sióstr zakonnych podjęła sprawę zaangażowania się w ekumenizm i zdecydowała by Islam stał się częścią programu nauczania w seminariach i domach formacyjnych wielu zgromadzeń zakonnych. Centrum Mediacji Między Religiami w Kaduna założyli i prowadzili pastor James Wuye i iman Muhammad Ashafa, byli oni oboje liderami grup militarnych. Centrum proponuje opartą na wierze drogę budowania pokoju bez przemocy. Potrzebujemy wielu wyedukowanych ludzi pokoju, o których Biblia mówi „błogosławieni”.
Mimo, iż niektórzy ciągle widzą dialog między religiami jako złagodzenie wiary chrześcijańskiej lub uważają za kompromis z nakazem Jezusa, by ewangelizować świat, dialog jest dla mnie chrześcijańskim obowiązkiem. Albo nauczymy się akceptacji i doceniania naszych różnic albo wzajemnie się zniszczymy. Moje podejście do dialogu jest do praktycznego stosowania. Nie angażuję się w doktrynalne analizy czy debaty. Popieram dialog życia przez pracę z muzułmanami na rzecz promocji wspólnych społecznych celów. Widzę, że nie mamy innej możliwości jak prowadzenie dialogu, jeśli mamy pozostawać prawdziwymi chrześcijanami w wielokulturowym społeczeństwie.
Dialog jest bardzo wymagającą misją a czasami nawet ryzykowną, szczególnie w kraju takim jak Nigeria, gdzie historia muzułmańsko-chrześcijańskich relacji jest bardzo burzliwa. Duch nieufności i podejrzliwości stanowi sporą przeszkodę. Emir Wase, Alhaji Dr Haruna Abudullahi i ja byliśmy współpracownikami w poszukiwaniu trwałego pokoju pomiędzy chrześcijanami i muzułmanami w Plateau State (przyp. jeden ze stanów Nigerii), od 2004 roku. Od tego czasu pracowaliśmy na rzecz kilku pokojowych inicjatyw i programów, pojawiliśmy się w telewizji, braliśmy udział w audycjach radiowych i razem chodziliśmy do meczetów i kościołów, dlatego też ludzie odnoszą się do nas jak do braci.
Jest wielu sceptyków po obu stronach, którzy wątpią w prawdziwość naszych relacji. Wybitny chrześcijański przywódca, powiedział mi, by być ostrożnym, gdy miałem do czynienia z „wężami”. Emir Wase był oskarżony o sprzedanie się i również był prawdopodobnym kandydatem do konwersji na chrześcijaństwo. Będziemy kontynuować to, co robiliśmy, promować dialog i pokój. Emir Kanam’u, Alhaji Mohammadu Muazu Babangida, będący pod wrażeniem pozytywnego i konstruktywnego zaangażowania Emira, zapytał czy nie zachciałby do nas dołączyć i jest on teraz naszym partnerem w działaniach na rzecz pokoju. Bardzo budująca jest świadomość o wysiłkach moich kolegów, biskupów północnych miast, takich jak Kano, Zaria, Maiduguri, Sokoto i Kaduna. Potrzebujemy cierpliwości, pokory i odwagi. Lepiej zapalić świeczkę niż przeklinać ciemności.

Ignatius A. Kaigama, Arcybiskup Jos

Tłum.: Marta

WRÓĆ